Műsorújság adatai:Vannak képzőművészeti alkotások, amelyeket nem lehet egyszerűen leakasztani a falról, mint egy festményt, vagy elmozdítani, mint egy szobrot. Az, hogy freskókat láthatunk a Szépművészeti Múzeumban igazi kuriózum, ezeket ugyanis egyedi eljárással, hatalmas munka árán mentették meg a pusztulástól.Technikai leírás:
A műsorszolgáltatói információk és a teljes leirat forrása a teletext.
Műsorszolgáltatói ismertető:
- A Szépművészeti Múzeumnak a freskó gyűjteménye
szerte Európában híres. Igazán ritka az,
hogy eredeti itáliai falképek egy múzeumban vannak megőrizve,
Olaszországon kívül. Az itt látható három falkép,
egy freskóciklust alkot, hiszen ugyanonnan származnak.
Girolamo Romanino a bresciai reneszánsz egyik vezéralakja festette,
1508 és 1509 között. Niccolo Orsininek
egy zsoldos hadvezérnek a megrendelésére.
Teljes leirat:
(Narrátor) - Vannak képzőművészeti alkotások,
amelyeket nem lehet egyszerűen leakasztani a falról,
mint egy festményt, vagy elmozdítani mint egy szobrot.
Az, hogy freskókat láthatunk a Szépművészeti Múzeumban,
igazi kuriózum. Ezeket ugyanis egyedi eljárással,
hatalmas munka árán mentették meg a pusztulástól.
(zene)
- A Szépművészeti Múzeumnak a freskó gyűjteménye
szerte Európában híres. Igazán ritka az,
hogy eredeti itáliai falképek egy múzeumban vannak megőrizve,
Olaszországon kívül. Az itt látható három falkép,
egy freskóciklust alkot, hiszen ugyanonnan származnak.
Girolamo Romanino a bresciai reneszánsz egyik vezéralakja festette,
1508 és 1509 között. Niccolo Orsininek
egy zsoldos hadvezérnek a megrendelésére.
(zene)
(Narrátor) - A festményen a velencei Dózse
egy zászlót ad át Niccolo Orsininek,
ami az ő hadvezéri pályafutásának fontos államosa volt.
Azonban Orsini nem sokáig gyönyörködhetett a freskókban,
ugyanis elkészültük után nem sokkal francia katonák szállták meg az épületet.
Rá egy évre pedig Orsini elhalálozott.
A palota pusztulásnak indult, ám Romanino freskóit
megmentették az enyészettől. (zene)
- Ezt egy olyan technikával végezték el,
amely során eltávolítható a festett felületnek
a legfelső rétege, az úgynevezett bőre.
És áthelyezhető a falról egy mozgó hordozóra,
így aztán elszállítható máshová. Ezt egy enyves vászon segítségével
lehetett kivitelezni. Azt ráragasztották a freskónak
a festett felületére, körbe vésték azt a jelenetet,
amit le akartak emelni a falról, majd a vászon segítségével
le lehetett húznia falról az egész jelenetet.
(zene)
(Narrátor) - A múzeum freskó gyűjteményét
Pulszky Károly hozta létre. Ezt a ciklust 1895-ben vásárolta.
De mitől különleges a freskó, mint festészeti technika?
- Ennek az a lényege, hogy amíg frissen felvitt
nedves vakolatra festettek a művészek.
Ezáltal a nedves vakolat, és a festék együtt száradt meg,
így egy nagyon tartós műalkotást lehetett létrehozni.
(zene)
A festmények alsó sávjában karcolásokat lehet észrevenni.
Ezek különböző feliratok, monogramok, évszámok,
amelyek azoknak a kézjegyét őrzik, akik meglátogatták,
illetve meghódították a várost, és ezzel együtt a palotát is.
(zene)
A freskótechnikának a sajátossága, hogy ahogy a vakolat
beissza a festékeket,
ahogyan eggyé válnak, és együtt öregednek,
úgy a pigmentek is elhalványodnak, és egyre fakóbbá válnak.
(Narrátor) - A képen a főszereplő mellett, számos alak látható,
akik a korabeli legfrissebb divat szerint öltözködtek.
Színes harisnyát, és kabátot viselnek.
Felismerhető Velence látképe. Az aranyozott bronzlovakról pedig
a Szent Márk Bazilika is pontosan beazonosítható.
- Számomra rendkívül izgalmas, hogy azáltal,
hogy itt végigsétálunk a képek mellett,
itt a Szépművészeti Múzeumban a reneszánsz kerengőn,
ezáltal megtapasztalhatjuk, hogy milyen lehetett
a mára már elpusztult épület loggiáján végigsétálni,
és hogy milyen lehetett az eredeti környezetükben
megnézni ezeket a festményeket.
(zene)